You are currently viewing شستشوی برد در حمام التراسونیک

شستشوی برد در حمام التراسونیک

شستشوی برد الکترونیک:

قطعاً اگر فرد یا شرکتی هستید که در زمینه ساخت و یا تعمیر بردهای الکترونیکی فعالیت دارید، با شستشوی برد الکترونیکی به کرات سر و کار داشته اید. شستشوی برد به روش های سنتی دارای معایب زیر می باشد:

  • زمان بر بودن
  • ناکارآمد بودن
  • مصرف زیاد و هدر رفتن شوینده
  • احتمال آسیب رسیدن به قطعات روی برد

انواع راه های شستشوی برد الکترونیکی

 

بردهای الکترونیکی به دلیل ماهیت حساس خود، نیازمند شستشوی دقیق و اصولی هستند. آلودگی های مختلفی می توانند روی بردهای الکترونیکی ایجاد شوند، از جمله:

  • مواد گدازآور
  • ضایعات لحیم کاری
  • مواد چسبنده
  • گرد و غبار
  • رطوبت

شستشوی بردهای الکترونیکی می تواند به بهبود عملکرد و عمر آنها کمک کند. همچنین، می تواند از آسیب دیدن بردها در اثر آلودگی جلوگیری کند.

 

شستشوی برد الکترونیکی با تینر

 

تینر یک حلال قوی است که می تواند برای تمیز کردن بردهای الکترونیکی از مواد گدازآور و ضایعات لحیم کاری استفاده شود. برای شستشوی برد الکترونیکی با تینر، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برد الکترونیکی را از قطعات جدا کنید.
  2. برد را در یک ظرف حاوی تینر قرار دهید.
  3. برد را به آرامی تکان دهید تا آلودگی ها از بین بروند.
  4. برد را با آب گرم بشویید تا تینر از بین برود.

 

مایع شستشوی برد الکترونیکی

 

مایع شستشوی برد الکترونیکی یک محصول مخصوص برای تمیز کردن بردهای الکترونیکی است. این محصولات معمولاً حاوی حلال های قوی هستند که می توانند آلودگی های مختلف را از بین ببرند. برای شستشوی برد الکترونیکی با مایع شستشوی مخصوص، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برد الکترونیکی را از قطعات جدا کنید.
  2. برد را در یک ظرف حاوی مایع شستشوی مخصوص قرار دهید.
  3. برد را به آرامی تکان دهید تا آلودگی ها از بین بروند.
  4. برد را با آب گرم بشویید تا مایع شستشوی مخصوص از بین برود.

 

شستن برد الکترونیکی با آب

 

شستن برد الکترونیکی با آب یک روش ساده و ایمن است که می تواند برای تمیز کردن آلودگی های سطحی استفاده شود. برای شستن برد الکترونیکی با آب، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برد الکترونیکی را از قطعات جدا کنید.
  2. برد را با آب گرم بشویید.
  3. برد را با یک پارچه نرم خشک کنید.

 

شستشوی برد الکترونیکی با بنزین

 

بنزین یک حلال قوی است که می تواند برای تمیز کردن بردهای الکترونیکی از آلودگی های چسبنده استفاده شود. برای شستشوی برد الکترونیکی با بنزین، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برد الکترونیکی را از قطعات جدا کنید.
  2. برد را در یک ظرف حاوی بنزین قرار دهید.
  3. برد را به آرامی تکان دهید تا آلودگی ها از بین بروند.
  4. برد را با آب گرم بشویید تا بنزین از بین برود.

 

محلول شستشوی برد الکترونیکی

 

محلول شستشوی برد الکترونیکی یک ترکیب خانگی است که می تواند برای تمیز کردن بردهای الکترونیکی استفاده شود. این محلول معمولاً از آب، تینر و مایع ظرفشویی تشکیل شده است. برای تهیه محلول شستشوی برد الکترونیکی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک فنجان آب را در یک ظرف بریزید.
  2. یک قاشق غذاخوری تینر را به آب اضافه کنید.
  3. چند قطره مایع ظرفشویی را به مخلوط اضافه کنید.
  4. برد الکترونیکی را در محلول قرار دهید و به آرامی تکان دهید تا آلودگی ها از بین بروند.
  5. برد را با آب گرم بشویید تا محلول از بین برود.

 

شستشوی برد الکترونیکی با الکل

 

الکل یک حلال قوی است که می تواند برای تمیز کردن بردهای الکترونیکی از آلودگی های سطحی استفاده شود. برای شستشوی برد الکترونیکی با الکل، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برد الکترونیکی را از قطعات جدا کنید.
  2. برد را با الکل 90 درصد بشویید.
  3. برد را با یک پارچه نرم خشک کنید.

 

نکات ایمنی برای شستشوی بردهای الکترونیکی

 

هنگام شستشوی بردهای الکترونیکی، نکات ایمنی زیر را رعایت کنید:

  • از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.
  • در یک محیط تهویه مناسب کار کنید.
  • از بخار داغ برای شستشوی برد الکترونیکی استفاده نکنید.
  • برد الکترونیکی را برای مدت طولانی در محلول شستشو قرار ندهید.

دستگاه شستشوی برد التراسونیک:

اگر از حمام های التراسونیک استفاده کرده باشید، قطعاً می دانید که بهترین روش شستشوی برد، استفاده از حمام التراسونیک می باشد. از حمام های التراسونیک می توان جهت شستشوی :

  • مدارهای چاپی
  •  موبایل و انواع بردهای آب دیده
  • برد با قطعات DIP و SMD
  • برد لپ تاپ
  • و…

استفاده نمود. بهترین مدل حمام التراسونیک جهت پاکسازی مدارها، حمام های التراسونیک کوچک می باشند. استفاده از دستگاه های صنعتی تنها برای موارد بسیار خاص توصیه می گردد. همچنین توجه داشته باشید که بهترین فرکانس کاری التراسونیک، فرکانس 38 تا 40 کیلوهرتز می باشد. این فرکانس به عنوان فرکانس استاندارد مورد پذیرش می باشد.به شکل های زیر توجه نمائید:

شستشوی مادربرد
شستشوی برد

به نوع آلودگی برد توجه کنید:

از دستگاه التراسونیک می توان جهت شستشوی هر دو نوع برد استفاده کرد، ولیکن باید توجه داشته باشید که محلول ها برای بردهای با آلودگی های روغن لحیم و فلکس و… با محلول مخصوص پاکسازی آلودگی نظیر خاک و رسوبات و… متفاوت می باشد، بنابراین باید به این موضوع توجه نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به این لینک مراجعه کنید.

محلول آبی:

اگر قصد شستشوی برد با محلول های بر پایه آب را دارید، نیازمند یک مایع شستشوی برد  با فرمول تخصصی جهت شستشوی بردتان می باشید و نمی توانید از محلول های آبی ساده استفاده کنید چراکه برد شما تمیز نخواهد شد. شرکت نوین فراصوت شیراز، محلول های آبی مناسب جهت مدارهای تازه مونتاژ شده با آلودگی روغن لحیم، فلکس و… و همچنین محلول آبی مناسب جهت مدارهای کارکرده با آلودگی هایی نظیر خاک و سولفات و… را دارد.

روش استتفاده از محلول شستشوی برد:

روش استفاده از این محلول ها بدین صورت می باشد که هر کدام با نسبت ترکیب مشخص با آب درون حمام التراسونیک مخلوط گردیده و تمامی آلودگی را پاک می کند. توجه داشته باشید که محلولی که مخصوص شستشوی روغن لحیم و فلکس از روی برد می باشد، با محلول مخصوص شستشوی برد کارکرده کاملاً متفاوت می باشد. جهت انتخاب نوع محلول، نحوه مصرف ، لطفاً با متخصصین این شرکت مشاوره نمائید. 

کاربرد محلول غیر آبی شستشوی برد :

محلول های غیر آبی که پیشنهاد می گردند، عمدتاً قابلیت چربی گیری از روی برد را دارند و نمی توان از این محلول ها برای شستشوی بردهای خاک آلود و دارای رسوب استفاده کرد. شما می توانید جهت شستشوی مدار تازه مونتاژ شده (که آلودگی آن روغن و فلکس می باشد) از محلول های غیر آبی ساده و یا فرآوری شده استفاده نمائید. بسیاری از مشتریان، از تینر، ایزوپروپیل الکل، پروپانول و… استفاده می کنند. حسن این روش، ارزان بودن محلول و در دسترس بودن آن هست، هرچند برخی از مشتریان از ایجاد سفیدک بر روی برد هنگام استفاده از این مواد شکایت دارند.

شستشوی برد تازه مونتاژ شده با محلول غیر آبی :

 طبق استاندارد، استفاده از مواد قابل اشتعال درون حمام التراسونیک غیر مجاز می باشد. روش دیگر استفاده از محلول های غیر آبی و غیر قابل اشتعال فرآوری شده ای است که شرکت نوین فراصوت به مشتریان و خریداران حمام التراسونیک خود پیشنهاد می دهد. این محلول جهت شستشوی برد تازه مونتاژ شده بسیار مناسب می باشد و ظرف نهایتاً 30 ثانیه آلودگی را از روی برد پاکسازی می کند. لطفاً جهت نحوه شستشوی برد در حمام التراسونیک به کمک محلول غیر آبی فرآوری شده، با متخصصین این شرکت تماس حاصل نمائید. 

Leave a Reply