حمام التراسونیک

حمام التراسونیک

حمام التراسونیک و دستگاه شستشوی التراسونیک و یا التراسونیک کلینر (Ultrasonic bath) و (Ultrasonic Cleaner) جهت زدودن آلودگی از روی قطعات فلزی و غیر فلزی که شستن آنها به روش های معمول سنتی سخت می باشد به کار می رود. امواج فراصوت توسط فرستنده هایی که مبدل نامیده می شوند و به جداره فلزی مخزن متصل هستند باعث ایجاد لرزش شدید درون مایع می گردند که این موضوع باعث پدیده ای به نام حباب زایی می گردد. این حباب های بسیار ریز که به صورت ناپایدار می باشند دائم تشکیل شده و منفجر می شوند. جنبش شدید ایجاد شده درون مایع، باعث اکتیو شدن بسیار زیاد شوینده می گردد و عمل شستشو را تسریع می کند. توضیه می گردد قبل از خرید به قیمت حمام التراسونیک  که در همین بخش توضیح داده می شود مراجعه نمائید.

 

مشخصات فنی

حجم (لیتر)

فرکانس (کیلوهرتز)

توان التراسونیک (وات)

توان گرمایش (وات)

1

40/28

60

100

3

40/28

120

200

4

40/28

180

300

6

40/28

180

300

10

40/28

240

400

13

40/28

240

400

27

40/28

600

500

برخی از ویژگی های حمام التراسونیک و دستگاه شستشوی التراسونیک شرکت نوین فراصوت:

  • تضمین عدم خوردگی مخزن
  • مجهز به مخزن و بدنه تمام استیل
  • مجهز به تایمر و ترموستات دیجیتال
  • کیفیت بسیار بالا، با دوام، ضمانت یک ساله 
  • دارای سبد توری استیل و شیر تخلیه و درب پوش استیل
  • مجهز به مورد Sweep جهت یکنواختی امواج درون مخزن
حمام التراسونیک

برخی از موارد کاربرد حمام التراسونیک عبارتند از:

  • شستشوی انژکتور
  • طلاسازی و جواهر آلات
  • شستشوی بردهای الکترونیکی
  • ست شوئی تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی
  • پاکسازی قطعات فلزی و غیر فلزی صنعتی با منافذ ریز
  • شستشوی انواع قطعات ریز خودرو، کاربراتورها، پیستون و…

مزایای حمام التراسونیک و دستگاه شستشوی التراسونیک:

 از حمام التراسونیک در صنایع مختلفی استفاده می گردد. دستگاه شستوی التراسونیک رومیزی در حجم های 1 لیتری الی 27 لیتر ساخته می شوند. اجزاء اصلی تشکیل دهنده ی این دستگاه عبارتست از : ترانسدیوسر و ژنراتور. سایر اجزاء نظیر مخزن، المنت های حرارتی، درب پوش، شیر تخلیه نیز به عنوان ملزومات آن به شمار می روند. این دستگاه ها عمدتاً در فرکانس 38 تا 40 کیلوهرتز ساخته می شوند. این دستگاه جهت شستشوی قطعات کوچک و ریز بسیار مناسب می باشد. همچنین از این مدل، جهت کارهای سونوشیمی، سنتز های شیمیائی، دیسپرس کردن نانو ذرات و… استفاده می شود. از مزایای حمام التراسونیک، حمل راحت، قیمت ارزان، چند کاره بودن و… می باشد.

حمام التراسونیک
27 لیتری
6 لیتری
1 لیتری

دستگاه التراسونیک صنعتی

دستگاه التراسونیک صنعتی مناسب ترین دستگاه جهت شستشوی قطعات صنعتی با آلودگی های متنوع اعم از انواع گریس ها و روغن ها، زنگار، خاک و رسوبات، دوده و… می باشد. مهمترین تفاوت دستگاه شستشوی آلتراسونیک صنعتی  نسبت به حمام التراسونیک رومیزی، قابلیت شستشوی قطعات بزرگ و با تعداد زیاد و بسیار آلوده می باشد. همچنین  این دستگاه ها مجهز به ژنراتور (Ultrasonic Generator) می باشند و توان بسیار بالاتری دارند.  مخزن دستگاه، مجهز به ترانسدیوسرهای غوطه ور می باشند که در کف و دیواره های تانک نصب می گردند. قیمت دستگاه التراسونیک صنعتی با توجه حجم، توان و سایر قابلیت ها متفاوت می باشد.

مشخصات فنی

حجم (لیتر)

فرکانس (کیلوهرتز)

توان التراسونیک (وات)

توان گرمایش (وات)

60

40/28

1000

2000

80

40/28

1500

3000

120

40/28

1800

6000

160

40/28

2000

8000

220

40/28

4000

10000

400

40/28

6000

14000

700

40/28

8000

18000

برخی از ویژگی های دستگاه شستشوی التراسونیک صنعتی عبارتند از :

  • راندمان بسیار بالای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی فراصوت
  • ژنراتور بسیار پیشرفته با قابلیت Sweep، Degas، SCP و…
  • استفاده از بهترین برندهای اروپائی ورق استیل جهت ساخت مخزن
  • استفاده از ماژول التراسونیک غوطه ور در آب به جای چسباندن ترانسدیوسر در زیر مخزن
  • المنت های حرارتی با عمر بسیار طولانی و راندمان بسیار بالا جهت گرمایش مخزن
  • قابلیت نصب سیستم فیلتراسیون بسیار پیشرفته با قابلیت جداسازی تمامی آلودگی ها
  • بهره گیری از ترانسدیوسرهای با کیفیت بسیار بالا ، عدم کاهش توان پیزوالکتریک ها پس از گذر زمان طولانی
  • قابلیت ساخت سفارشی با ابعاد مورد نظر مشتری، قابلیت ساخت خط شستشو با قابلیت شستشوی التراسونیک، آبکشی و سیستم خشک کن

برخی از کاربردهای دستگاه التراسونیک صنعتی عبارتست از:

  • آبکاری قطعات
  • چربی گیری و زنگ زدائی
  • رسوب زدائی از انواع فیلترها 
  • شستشوی تجهیزات ابزار دقیق
  • موتورشوئی و سرسیلندر شوئی
  • شستشوی مدارهای الکترونیکی
  • چربی گیری قطعات صنایع هوائی
  • شستشوی تجهیزات صنایع نساجی
  • پاکسازی انواع فیلترها، کندل ها، لوله ها و…

مزایا و کاربردها :

دستگاه های آلتراسونیک، بهترین گزینه جهت شستشوی قطعات صنعتی بزرگ می باشند. اگر با قطعه ای سر و کار دارید که آلودگی دارد و نمی توانید قطعه را به راحتی تمیز کنید، دستگاه آلتراسونیک بهترین گزینه برای شماست. این دستگاه می تواند تمامی نقاط کور و ریز قطعه مورد نظر شما را تمیز نماید. همچنین اگر تعداد قطعات مورد نظر شما زیاد می باشد و روزانه مجبور هستید تعداد کثیری کالا را تمیز نمائید، دستگاه التراسونیک می تواند به شما کمک کند. 

فوائد حمام التراسونیک و دستگاه شستشوی التراسونیک شرکت نوین فراصوت شیراز :

تمیز کردن این قبیل از قطعات به روش های معمولی بسیار سخت و زمان بر می باشد. روش های سنتی نمی تواند قطعه را به صورت 100%  تمیز نماید و همچنین در برخی موارد موجب آسیب رساندن به قطعه و همچنین مصرف بالای شوینده می گردد. اما هنگامی که شما از حمام التراسونیک و دستگاه شستشوی التراسونیک شرکت نوین فراصوت شیراز استفاده می کنید می توانید مطمئن شوید که قطعه شما 100% تمیز می گردد و همچنین کمترین مقدار شوینده مصرف خواهد شد. مزیت دیگر این هست که در بیشتر مواقع از حلال های غیر آبی می توان جهت شستشوی قطعه استفاده کرد و حلال های آبی دوست دار محیط زیست می باشند و آثار تخریبی محیط زیست را ندارند.

ابعاد حمام التراسونیک و دستگاه شستشوی التراسونیک:

معمولاً این دستگاه ها در حجم های بالا ساخته می شوند، محدوده حجم رایج از 120 لیتر تا 700 لیتر می باشد. همچنین امکان ساخت دستگاه التراسونیک به صورت سفارشی با ابعاد مورد نظر مشتری می باشد. معمولاً به دلیل حجم بالا و آلوده شدن آب، نیاز به سیستم فیلتراسیون دارند. سیستم فیلتراسیون به طرز قابل توجهی بر روی زمان شستشو، میزان مصرف شوینده و کیفیت شستشو اثر گذار می باشد. به شکل و ویدئو زیر توجه کنید:

دستگاه شستشوی التراسونیک
اجزاء تشکیل دهنده دستگاه شستشوی آلتراسونیک صنعتی :

جهت کسب اطلاعات تکمیلی سیستم های فیلتراسیون حمام التراسونیک میتوانید به تیم پشتیبانی شرکت نوین فراصوت شیراز تماس حاصل نمائید. یک از ویژگی های این دستگاه ها بهره مندی آنها از ترانسدیوسرهای غوطه ور می باشد. بر خلاف حمام های التراسونیک رومیزی، در دستگاه های صنعتی، فرستنده های امواج (ترانسدیوسرها) درون یک باکس استیل واتر پروف قرار گرفته و سپس مستقیماً درون وان التراسونیک قرار می گیرند. تکنولوژی ساخت ترانسدیوسرهای غوطه ور (Submersible Transducer)، بسیار پیشرفته می باشد. به شکل های زیر توجه نمائید:

ترانسدیوسر التراسونیک
انتشار امواج فراصوت از کف مخزن
ماژول التراسونیک
انتشار امواج فراصوت از دیواره مخزن

ترانسدیوسرهای غوطه ور می توانند در کف تانک و یا در دیواره تانک نصب گردند. جهت کسب اطلاعات تکمیلی می توانید به سایر مقالات مراجعه نمائید.

قیمت حمام التراسونیک و قیمت دستگاه شستشوی التراسونیک

قیمت التراسونیک کلینر و حمام التراسونیک و دستگاه شستشوی التراسونیک در بازار متفاوت می باشد. اگر فردی هستید که قصد خرید التراسونیک کلینر دارید و دچار سردرگمی شده اید، قطعاً این مقاله به کارتان می آید. قبل از هر چیز، باید مشخص کنید که چه نوع از دستگاه ها را نیاز دارید. التراسونیک کلینر صنعتی یا التراسونیک کلینر رومیزی ؟ پس از تعیین نوع ، می توان به بررسی عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت آنها بحث کرد. بدیهی است که برندهای اروپائی نسبت به سایر برندها گران تر می باشند، بنابراین اگر فردی هستید که به دنبال جنس های برند و لوکس هستید می توانید به سراغ یکی از برندهای مطرح زیر بروید، البته ما صرفاً سه نمونه را مثال می زنیم:

به توان حمام التراسونیک و توان دستگاه شستشوی التراسونیک دقت کنید!

یکی از پارامترهای موثر ، توان مفید دستگاه می باشد. به عبارت دیگر هرچه توان التراسونیک دستگاه بیشتر باشد، قیمت دستگاه نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال، دستگاهی که توان التراسونیک 600 وات دارد، نسبت به دستگاهی با توان التراسونیک 200 وات هم بزرگ تر می باشد و هم گران قیمت تر، چراکه تجهیزات به کار رفته در ساخت دستگاه بیشتر می باشد. اما نکته قابل توجه، این هست که توان مفید در قیمت اثر گذار می باشد، نه توان ماکزیمم التراسونیک. به عنوان مثال دستگاهی که دارای توان مفید التراسونیک 600 وات می باشد (effective ultrasonic power)، ممکن است توان ماکزیمم آن تا 1200 وات هم برسد، ولیکن، این موضوع در قیمت اثر گذار نمی باشد و شما همواره باید در مقایسه بین دو دستگاه صرفا توان مفید را مد نظر قرار دهید.

توان حرارتی در قیمت اثر گذار نیست:

نکته دیگر اینکه توان گرمایشی دستگاه تاثیر بسیار ناچیزی در قیمت دستگاه دارد و اصلا نباید ملاک مقایسه قیمت قرار گیرد. به عنوان مثال، قیمت یک المنت حرارتی 4 کیلو وات فرق چندانی با یک المنت حرارتی 6 کیلو وات ندارد. اما نکته بسیار مهم آنجاست که بسیار از کمپانی ها، مجموع توان  را به تحت عنوان “قدرت دستگاه شستشو” ارائه می دهند! که بسیار گمراه کننده است.

متریال مصرفی در ساخت :

پس ار توان التراسونیک، نوبت به جنس مخزن و نوع استیل کاری و ساخت دستگاه می رسد، بدیهی است که دستگاهی که در پروسه ساخت آن از ورق استیل برند، مثلاً ورق استیل تیسن کروپ آلمان هرگز از لحاظ کیفیت و قیمت با ورق های استیل تایلندی و… یکسان نیست، هر چند شکل ظاهر آنها تقریباً یکسان است! همچنین نوع جوشکاری مخزن، ضخامت ورق استیل و سایر نکات ساختی بر روی قیمت دستگاه اثر گذار می باشند.

یکی دیگر از پارامترهائی که بر روی قیمت اثر گزار می باشد، فناوری بکار رفته در ژنراتور التراسونیک دستگاه می باشد. برخی ژنراتورها از قابلیت Sweep Frequency، Frequency tracking و… برخوردار می باشند که نسبت به سایر ژنراتورها مزیت دارد و موجب گران تر بودن قیمت دستگاه می شود.

در آخر به این نکته توجه کنید که فروشنده تضمین های لازم نظیر تضمین شستشه شدن قطعه ، گارانتی و خدمات پس از فروش را ارائه نماید.

نحوه عملکرد حمام آلتراسونیک و دستگاه شستشوی آلتراسونیک :

از جمله سوال هایی که اکثر خریداران از ما میپرسند ، نحوه عملکرد حمام آلتراسونیک و دستگاه شسشوی آلتراسونیک صنعتی می باشد. در پاسخ به این سوال، قبل از هر چیز باید پدیده کاویتاسیون را که پدیده ای رایج در صنعت می باشد توضیح داد. شاید بد نباشد که در ابتدای کار مطلب را از اینجا شروع کنیم :

آیا آب در هر دمائی به جوش می آید ؟ اگر فردی باشید که با اصول ترمودینامیک آشنا باشید، قطعاً پاسخ این سوال را می دانید. بلی، آب می تواند در هر دمائی به جوش آید!…. در واقع دمایی گه در آن آب شروع به جوشیدن می کند ارتباط تنگاتنگی با فشار دارد. کافی است شما فشار آب را کاهش دهید، خواهید دید که نقطه جوش آب کاهش پیدا می کند. 

پدیده کاویتاسیون (Cavitation) :

پدیده کاویتاسیون که به آن حفره زائی نیز می گویند، عبارتست از تشکیل حباب های ناپایدار در مایع در اثر تغییرات فشار. حالا باید به این پرسش جدید پاسخ دهیم که کاویتاسیون چه ربطی به شسته شدن قطعه دارد؟ جواب: هیچ ربطی! در واقع اصل پدیده کاویتاسیون ربطی به شستشه شدن قطعه ندارد، آنچه باعث تمیز شدن قطعه می گردد، شوینده ای هست که درون آب وجود دارد و بنابراین اگر شوینده مناسبی را انتخاب نکنید، نمی توانید انتظار داشته باشید که قطعه شما تمیز گردد! اما در اینجا نقش پدیده کاویتاسیون حائز اهمیت هست. در واقع، پدیده کاویتاسیون دو مزیت دارد:

اول اینکه شوینده را به شدت فعال می کند، یعنی باعث می شود که شوینده به طرز بسیار قابل ملاحظه ای فعال تر شود و زمان شستشو کاهش پیدا کند. دوم اینکه چون کاویتاسیون پدیده ای است که در اشل بسیار کوچک و میکروسکوپی اتفاق می افتد، نتیجتاً باعث پاکسازی آلودگی در تمام نقاط کور و ریز قطعه می گردد. 

انواع التراسونیک کلینر یا آلتراسونیک کلینر:

همانطور که در مقالات قبل توضیح داده شد، در حالت کلی فروش التراسونیک کلینرها یا آلتراسونیک کلینرها (Ultrasonic Cleaner) به دو دسته کلی تقسیم می شوند. دستگاه التراسونیک کلینرهای کوچک که به اصطلاح رومیزی (Benchtop) گفته می شوند، و التراسونیک کلینرهای بزرگ (Industrial Ultrasonic Cleaner) که برای مصارف صنعتی استفاده می شوند. به شکل های زیر توجه نمائید:

التراسونیک کلینر
التراسونیک کلینر صنعتی (شرکت Ultratechno اسپانیا)
فروش التراسونیک کلینر
التراسونیک کلینر رومیزی

انتخاب نوع التراسونیک کلینر:

ممکن است این سوال به ذهن خطور کند که کدام نوع التراسونیک کلینر مناسب کار شما می باشد ؟ سوال پیچیده ای نیست. باید از خود بپرسید که آیا ابعاد قطعات من به گونه ای هست که درون یک دستگاه رومیزی جای گیرد؟ به عنوان مثال کسی که قصد شستشوی سرسیلندر خودرو سواری یا سنگین را دارد نمی تواند از دستگاه رومیزی جهت شستشو استفاده کند چراکه قطعه مورد نظر اصلاً درون دستگاه جا نمی شود! 

به تعداد و حجم قطعات توجه کنید:

نکته دیگری که باید در نظر گرفت این هست که ممکن است قطعه مورد نظر به گونه ای باشد که درون التراسونیک کلینر رومیزی جا بگیرد، اما تعداد قطعات زیاد باشد. به عنوان مثال به شکل زیر توجه نمائید :

آبکاری التراسونیک
آبکاری و التراسونیک
آبکاری قطعات خودرو

این قطعات مجموعه ای از قطعات بسیار ریز صنعت خودرو سازی می باشند. این قطعات باید قبل از فرآیند آبکاری به خوبی شسته شوند. بدیهی است که کارخانه ای که در روز تعداد کثیری از این قطعات را تولید می کند (مثلا 20000 قطعه در روز) به دلیل حجم بالای قطعات نمی تواند از التراسونیک کلینر رومیزی استفاده نماید و بنابراین باید حجم کم قطعه را درون دستگاه ریخت و هر روز به مدت زمان طولانی دستگاه را روشن کرد که منجر به مستهلک شدن سریع دستگاه خواهد شد. بنابراین در چنین شرایطی بهترین گزینه استفاده از یک دستگاه صنعتی به حجم بالا (مثلا 400 لیتر) می باشد.

به نوع آلودگی قطعه توجه کنید!

نکته ی آخر که باید مد نظر قرار داد نوع آلودگی قطعه می باشد. برخی از آلودگی ها نظیر برخی گریس های خارجی، بسیار سخت از روی قطعات پاکسازی می گردند و ممکن است توان دستگاه های رومیزی جهت پاکسازی آلودگی به اندازه کافی نباشد و این موضوع منجر به طولانی شدن پروسه شستشو گردد.

تیم مهندسی شرکت نوین فراصوت شیراز، همواره در کنار شما خواهد بود و بهترین و به صرفه ترین التراسونیک کلینر را جهت شستشوی قطعات به شما پیشنهاد خواهد داد.